Slagwerkgroep SUONA

Getalenteerd, gepassioneerd en gemotiveerd; zo kun je het slagwerkensemble van muziekvereniging Prins Bernhard het beste omschrijven. Het ensemble, bestaande uit 20 leden, staat sinds 1996 onder deskundige leiding van Robbert Houtkamp. De afgelopen jaren heeft het ensemble een enorme ontwikkeling doorgemaakt zowel in ledenaantal als op muzikaal niveau.

Instrumentarium
In ons ensemble wordt op slagwerkinstrumenten gespeeld die op te delen zijn in twee groepen, te weten: gestemd (melodisch) instrumentarium en ongestemd instrumentarium. De gestemde slagwerkinstrumenten zoals xylofoons, marimba’s, vibrafoons, marchingbells en pauken kunnen verschillende toonhoogtes produceren waardoor het mogelijk wordt om met deze instrumenten melodieën te spelen. Daarnaast zijn er de ongestemde slagwerkinstrumenten zoals trommels, tom-toms, bongo’s, bekkens en vele bij-instrumenten.

Activiteiten
Elke woensdagavond wordt er door de leden fanatiek gerepeteerd voor de vele muzikale activiteiten die jaarlijks op het programma staan. Denk hierbij aan concerten, festivals en concoursen, waar met veel enthousiasme aan wordt deelgenomen. In 2013 en 2016 resulteerde dit zelfs in deelname aan het NK en in 2016 en 2018 werd het ensemble kampioen in de middenklasse op het ONSK. Prestaties om trots op te zijn! Én … inmiddels speelt het ensemble in de hoogste (1e!) divisie.

Repertoire
Tijdens muziekconcoursen worden veelal speciaal voor slagwerkensembles gecomponeerde concertwerken gespeeld. Deze concertwerken dienen aan te sluiten bij het niveau van het ensemble. Het repertoire van ons ensemble is daarnaast zeer gevarieerd. Popmuziek van wereldbekende artiesten of housemedleys staan ook geregeld op de lessenaar. Het instrumentarium wordt hiervoor vaak aangevuld met drumstel, piano, keyboard of basgitaar die dan meestal door onze eigen leden worden bespeeld.

Gezelligheid
De laatste jaren is het studieweekend, als voorbereiding op het jaarlijkse concours een vaste waarde geworden. Een weekend lang gezamenlijk repeteren met uiteraard de nodige ontspanning en gezelligheid tussendoor. blijkt een uitermate effectief middel om zowel de muzikaliteit als saamhorigheid enorm te verbeteren! Onze leden zien elkaar dan ook niet alleen als collega-muzikanten. Er is sprake van een hechte en gezellige groep vrienden die elkaar ook buiten de activiteiten van onze muziekvereniging opzoekt.

Nieuwsgierig?
Kom dan gerust eens kijken tijdens de repetitie op woensdag van 20:00 - 22:00 uur in ons clubgebouw aan de Groenlingweg 21 te Apeldoorn. Je bent van harte welkom!