Blaasensemble opleidingsorkest

Onze enthousiaste dirigent Henk van den Berg geeft les aan de leerlingen en dirigeert tevens het opleidingsorkest van ons blaasensemble. Hierin spelen leerlingen die les krijgen op een blaasinstrument zoals trompet, trombone, euphonium, hoorn, bugel en verschillende soorten saxofoons. Deze leerlingen worden hierbij ondersteunt door ervaren blazers uit het blaasensemble.

Leerzaam
Wanneer een leerling voldoende lessen heeft gevolgd en er klaar voor is, mag hij plaatsnemen in het opleidingsorkest. Dit moment is voor iedere leerling anders, omdat iedereen een ander tempo van leren heeft. In het opleidingsorkest wordt de muzikaliteit verder gestimuleerd. Leerlingen leren samen spelen en naar elkaar luisteren, waardoor het gehoor wordt ontwikkeld. Ook leren ze melodieën herkennen. Onze leerlingen vinden het ontzettend leuk dat ze de ritmes en noten, die ze tijdens de lessen hebben geleerd, herkennen in de partijen van het opleidingsorkest. Kortom, een prachtig verlengstuk van de lessen.

Lijkt dit jou wat?
Wil je graag een blaasinstrument leren spelen of speel je er al één en wil je graag wat bijleren? Kom dan kijken tijdens de repetitie op maandagavond van 18:30 tot 19:15 uur in ons clubgebouw aan de Groenlingweg 21 in Apeldoorn. Je bent van harte welkom!

Ervaring
De leerlingen die in het opleidingsorkest spelen, doen allerlei ervaring op zoals samenspel, optreden voor publiek en dat alles uiteraard onder leiding van een dirigent. Bij podiumervaring kan gedacht worden aan het jaarlijkse voorjaarsconcert en het Open Podium Festival voor Opleidingsorkesten. Bij dit festival is een vakjury aanwezig, die een rapport schrijft over het optreden. Zij proberen zo veel mogelijk tips te geven, waar tijdens de repetities weer aan gewerkt kan worden. Als er op allerlei vlak voldoende ervaring is opgedaan, stroomt de leerling door naar het fanfareorkest.